Przykładowy konspekt lekcji przyrody omawiający oddziaływania elektrostatyczne.W konspekcie podane są doświadczenia, które można wykonać na lekcji. Temat: POZNAJEMY ODDZIAŁYWANIA ELEKTROSTATYCZNE.
Zakres treści: - oddziaływania elektrostatyczne, - dwa rodzaje ładunku elektrycznego, - odpychanie ładunków jednoimiennych, - przyciąganie ładunków różnoimiennych. Cele:
Wiadomości – uczeń: - podaje przykłady oddziaływań elektrostatycznych - wie, które ciała elektryzują się dodatnio, a które ujemnie Umiejętności – uczeń: - wyjaśnia na czym polega elektryzowanie ciał - potrafi przeprowadzić doświadczenie przedstawiające elektryzowanie się ciał
Postawy – uczeń: - pracuje z zaangażowaniem na lekcji - czuje się odpowiedzialny za efekt pracy zespołowej - potrafi bezpiecznie wykonywać doświadczenia
Metody pracy: doświadczenie, pogadanka, obserwacja.
Formy pracy: indywidualna, grupowa.
Środki dydaktyczne: podręcznik, instrukcje do doświadczeń, baloniki, bursztyn, trzy plastikowe rurki, trzy szklane butelki, kawałek wełny, skrawki papieru, wysuszona gazeta.
Przebieg lekcji: I. Faza wprowadzająca. 1. Sprawy organizacyjno – porządkowe. 2. Wprowadzenie do tematu – przypomnienie zjawiska wzajemnego oddziaływania ciał. II. Faza realizacji. 1. Dzielimy klasę na trzy grupy, które będą wykonywać doświadczenia. Grupa I doświadczenie – Kiedy bursztyn przyciąga papier ? Pomoce: bursztyn, wełna, skrawki papieru. - zbliż bursztyn do skrawków papieru i zobacz co się dzieje, - potrzyj bursztyn kawałkiem wełny kilka razy i zbliż ponownie do skrawków papieru. - co zmieniło się w bursztynie w wyniku potarcia go wełną?
Obserwacja: bursztyn potarty kawałkiem wełny przyciąga skrawki papieru
Grupa II doświadczenie – Czy inne przedmioty też się elektryzują ? Pomoce: dwie plastikowe rurki, trzy szklane butelki, gazeta, wełna. - zawieś na najdłuższych nitkach – jedna blisko drugiej – dwie plastikowe rurki, dwie szklane butelki, szklaną butelkę i plastikową rurkę, - potrzyj butelki gazetą, a plastikowe rurki wełną.
Obserwacja: plastikowe rurki potarte wełną odpychają się. Tak samo zachowują się szklane butelki potarte gazetą. Natomiast rurka i butelka przyciągają się.
Grupa III doświadczenie – Dlaczego balony się odpychają ? Pomoce: dwa balony, gazeta, dwie metrowe nitki kordonku. - nadmuchaj balony, zawiąż ich końce i przymocuj do nich nitki, - zawieś balony na żyrandolu na jednej wysokości tak, by lekko się stykały, - potrzyj balony gazetą . - co zmieniło się w balonach w wyniku pocierania ?
Obserwacja: balony wyraźnie odpychają się. Kąt odchylenia między nimi może przyjąć wartość nawet 90°.
III. Faza podsumowująca. 1. Podsumowanie dokonanych obserwacji – dyskusja. 2. Zapisanie przez uczniów w zeszytach przedmiotowych wniosków. 3. Ocena pracy uczniów. 4. Praca domowa: Podaj zasady bezpiecznego zachowania się w czasie burzy, aby ustrzec się przed porażeniem piorunem.
Beata Rudzińska |